Study of materials

2011~2021年の間で制作したミニチュール作品

Study of materials
FUJI TEXTILE WEEK
date 2011-2022
size インスタレーション

山梨県で開催されたFUJI TEXTILE WEEK 2021 フジヒムロ会場で展示した小作品群。
2011年から2021年までに制作したものを展示。

塊-KATAMARI-
2011
素材 ポリエステル、綿、カラムシ、絹、新聞紙、T シャツ、木材チップ、楮、ウール
技法 固める
身の回りにある素材が人間によって素材として扱われる前、それは存在であり、生命そのものであった。
ありとあらゆる素材を固め、質量にすることで素材が生命だった頃の記憶を呼び起こす取り組みとして13点の作品を制作。

SOULS
2011
素材 絹
技法 固める
絹は人類が使用してきた繊維素材の中で唯一、虫(蚕)からとるもの。
虫(蚕)一匹からは約0.5g の絹糸をとる事ができる。「SOULS」一つの重さは約1000g。
すなわち2000 匹の虫の魂の固まりなのである。

絹原石
2013
素材  シルク、合成漆
技法  圧縮、磨き
紀元前3000 年前から人々を魅了してきた素材「絹」。
絹で織られた布はその妖艶な輝きで人を美しく魅せ、また人を特別贅沢な気持ちにさせる。
私はそんな力を持つ「絹」という素材の内側が見てみたいと思った。

MEMORY 
2015
素材  紋紙
技法 ボンディング
人は記憶を記号化し、モノに記録することで、人の脳機能を遥かに超えた、多大な情報を持つことができる様になった。
それは、ただの紙の固まりでしかない。
しかし、このモノに刻みまれた情報はモノの重さを遥かにこえる。

TEXTURE
2017
素材 : アザミの綿毛 アメリカオニアザミ 、 電球
技法 : ボンディング
テクスチャーを纏うことでソレは強くもなり、可愛くもなる。
テクスチャーを纏うことでソレは石のように重くもなれば、空気のように軽くもなる。
テクスチャーを纏うことでソレは微かに熱を帯び、そこに生命が宿る。

Species
2021
素材: オオオナモミの種、羊の毛
技法 ミクストメディア
人間は植物を利用して生きている。植物もまた人間を利用して生きている。
作品に使用したオオオナモミという植物の種は、ひっつき虫といわれ、動物の繊維に絡みつくことで、世界中に分布を広げてきた。私はこの魅力的な種に利用されてみようと思った。


Studies of materials produced between 2011 and 2021

Study of materials
FUJI TEXTILE WEEK
date. 2011-2022
size. installation

These are a group of small works exhibited at the FUJI TEXTILE WEEK 2021 FUJIHIMURO venue held in Yamanashi Prefecture.
I exhibited the works produced between 2011 and 2021.

KATAMARI
2011
material. polyester、cotton、ramie、silk、newspaper、T-shirt、wood chips、broussonetia、wool
technique. harden
The materials in our daily life were just existence and life itself before people started to treat them as materials.
I pressed anything and everything to make them into the mass and produced 13 works, as an effort that evokes old memories that the material was a life.

SOULS
2011
material. silk
technique. harden
Silk is the only material derived from insects(silkworm) in every fibrous material that human beings have used.
About 0.5g of silk thread can be obtained from one silkworm.
The weight of one of the “SOULS” that are the works produced by solidifying silk material is about 1000g.
In other words, this work is a mass of souls of about 2000 insects.

RAW SILK STONE
2013
material. silk、synthetic urushi
technique. compress、polishing
“Silk” is a material that has fascinated people since 3000 BC.
Cloth woven from silk shows people beautifully with its bewitching brilliance and makes people feel especially luxurious.
I wanted to see the essence inside the material called “silk” that has such power.

MEMORY 
2015
material. jacquard punch card
technique. bonding
Human beings have become able to keep massive information that is much more than the capacities of human brain functionalities by recording into a thing with encoding the information that is overflowed from human memories. 
 It is just a mass of papers. However, the information which is engraved on Mongami far exceeds the importance of the thing itself.

TEXTURE
2017
material. thistle fluff(spear thistle)、light bulb
technique. bonding
Textile = to embody other lives
By having a texture, it can be stronger and cuter.
By having a texture, it can be heavy like a stone and light like air.
By having a texture, it gets a little heated, and life will have dwelled there.

Species
2021
material. Xanthium occidentalis、sheep wool
technique. mixed media
Human beings live on plants. Plants also use human beings to survive.
The plant seeds used in the work, called “Xanthium occidentalis”, are called “Sticker burr (Noogoora burr)”, and have spread all over the world by entangling them in the fibers of animals.
I thought I’d like to be used by these fascinating seeds.

撮影:吉田周平(SHUHEI YOSHIDA)
提供:FUJI TEXTILE WEEK 2021

関連する作品

Species FUJI TEXTILE WEEK /山梨
NAMING/群馬
WEAVING DIARY